Brama to jeden z najważniejszych elementów każdego garażu. Ma na celu ochronę pojazdów przed czynnikami zewnętrznymi, w tym przede wszystkim warunkami atmosferycznymi, a także zabezpieczanie ich przed działaniem osób niepowołanych. Brama garażowa powinna być solidna, bezpieczna i komfortowa w obsłudze. Co więcej, musi zajmować jak najmniej miejsca podczas otwierania i zamykania.
Możemy wybierać spomiędzy kilku różnych rodzajów bram garażowych, które różnią się między sobą mechanizmem otwierania.
Rodzaje bram garażowych
Kiedyś prym wiodły tradycyjne bramy dwuskrzydłowe, które obecnie odchodzą już do lamusa. Coraz częściej w garażach stosowane są konstrukcje bramowe, których działanie opiera się na jednym skrzydle. Należą do nich bramy uchylne, segmentowe i rolowane. Dostępne są w różnych rozmiarach i rodzajach wykończenia. Bez większego problemu można dobrać do nich odpowiednie siłowniki, które pozwolą nam na otwieranie bramy bez konieczności wysiadania z samochodu.
- Bramy segmentowe. Konstrukcja bram segmentowych opiera się na połączonych ze sobą panelach wypełnionych bezfreonową pianką poliuretanową, która zapewnia izolację termiczną i akustyczną. Panelowe skrzydło porusza się wzdłuż zamontowanych wewnątrz garażu prowadnic i chowa pod sufitem bramę podczas otwierania. Skrzydło ugina się, unosząc się do góry, przez co nie zajmuje miejsca na podjeździe. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku garaży dysponujących niewielką przestrzenią na podjeździe lub otwierających się wprost na ulicę.
- Bramy rolowane. Działają podobnie jak rolety okienne, stąd też często określane są mianem bram żaluzjowych lub roletowych. Również zajmują stosunkowo niewiele miejsca i są bardzo wygodne w codziennym użytkowaniu. Niestety nie wszyscy producenci bram garażowych mają je w swojej ofercie. Połączone zaczepami lamela nawijane są na specjalny wałek, który umieszczony jest w skrzynce nad wjazdem do garażu. Skrzynka może być zamontowana również na zewnątrz w specjalnej kasecie. Mogą być napędzane systemem ręcznym lub elektrycznym.
- Bramy uchylne. Ich konstrukcja opiera się na dużym skrzydle, które porusza się na specjalnych rolkach po umieszczonych wewnątrz garażu prowadnicach. Skrzydło jest dość masywne, aczkolwiek do jego otwierania i zamykania nie potrzeba dużo siły, gdyż cały mechanizm zapewnia sprawne i łatwe działanie. Podczas otwierania tej bramy skrzydło chowa się pod sufitem garażu.